De zomer is inmiddels echt voorbij. We zijn terug van van vakantie, je klanten en partners zijn terug van vakantie en de eerste herfstdagen zijn al voorbij gekomen. Dat betekent waarschijnlijk dat je vol op energie hebt om weer aan de slag te gaan en je bedrijf goed op de kaart te zetten. Ook hebben veel bedrijven te maken met drukke tijden tijdens deze laatste maanden van het jaar. Kortom: veel om te doen en over na te denken. Vergeet echter niet dat deze periode een goed moment is om jouw bedrijf te laten zien én iets extra’s te doen voor je zakenrelaties. En daar moet je nu eigenlijk al wel over na gedacht hebben. Nog niet gedaan? Geen probleem! Wij hebben een aantal leuke ideeën voor relatiegeschenken en (online) zichtbaarheid voor je op een rij gezet die niet veel tijd (en moeite) kosten.
Uit een goed hart
Voor je collega’s/werknemers kun je vaak wel wat meer uitpakken en ook wanneer het gaat om een grote klant of partner die onmisbaar is (geweest) voor jouw bedrijf, is een geschenk zeker een investering waard. Maar over het algemeen geldt voor je zakenrelaties dat een relatiegeschenk uit een goed hart komt, dus iets kleins ook al een ontzettend leuk gebaar is. Je kunt hier met het team goed over brainstormen. Op die manier hebben jullie binnen no time wat leuke ideeën op een rijtje.
Relatiegeschenken
De keuze voor relatiegeschenken is reuze. Er zijn wat standaard ideeën die stiekem inmiddels een beetje afgezaagd zijn, maar het tegelijkertijd ook nog steeds wel goed doen. Denk hierbij aan bedrukte mokken en muismatten. Vaak worden ze wel door de ontvanger gebruikt, maar ook is de kans aanwezig dat het achterin de kast belandt. Want mokken en muismatten hebben ze in een bedrijf vaak wel voldoende. Bedenk dus goed waar je iemand echt leuk mee kunt verrassen en tegelijkertijd je bedrijf ook goed mee op de kaart zet.
Handige geschenken
Wanneer je wil dat dat je bedrijf(snaam) of logo blijft hangen, kun je gaan voor een praktisch cadeau. Wat gebruiken de meeste (kantoor)mensen zeer regelmatig? Flesjes (water), USB-sticks, tassen, etc. Wees creatief! Kunststof waterflesjes zijn erg hip én goed voor het milieu. Je hebt deze van bekende en herkenbare merken, maar ook in vele andere soorten, maten en (te personaliseren) kleuren. Van zoiets weet je vrijwel zeker dat het wordt gebruikt. Het enige punt om over na te denken: stuur je het hele team iets op of alleen jouw contactpersoon? Een waterflesje is natuurlijk moeilijk door het hele bedrijf te delen. Je kunt er ook voor kiezen een dergelijk geschenk alleen mee te geven aan relaties die op bezoek zijn geweest of waar jij zelf op bezoek gaat.
Lekkere geschenken
Bij de feestdagen huren nu eenmaal lekkere hapjes, drankjes en zoetigheden. Maak hier gebruik van! Ook deze lekkernijen kun je weer prima personaliseren, zodat je jouw bedrijf goed (en lekker) op de kaart zet. Rond kerst en oud & nieuw kun je bijvoorbeeld een bedrukte fles bubbels cadeau doen. Op het etiket kun je iets origineels laten drukken, zoals jouw persoonlijke logo, slogan, bedrijfsnaam of wens. Houd echter altijd rekening met de ontvangers. Soms kan alcohol minder goed gewaardeerd worden.
Een zeer populair relatiegeschenk is chocolade. Chocolade is werkelijk in alle vormen, smaken en variaties te verkrijgen. En vrijwel alles is daarnaast ook nog eens te personaliseren. Van gereedschappen tot beauty artikelen, maar ook aan bonbons of chocoladetabletten kun je volledig je eigen draai geven. Wel eens gedacht aan heerlijke Belgische bonbons met logo? Ik zou er dolgelukkig van worden! Tegenwoordig kun je ook een chocoladeletter met logo laten maken. Zo kun je een authentieke Sinterklaas-traktatie personaliseren naar jouw of juist het bedrijf van je partner. Niet alleen kun je hier de letter aan aanpassen, maar ook een gaaf logo erop laten verwerken. Of zelfs alle letters van de bedrijfsnaam! Juist op een ander moment opvallen? Rond de Pasen kun je dit doen met (o zo verslavende) paaseitjes. Relatiegeschenken waar de mond van over loopt, dus!
Social Media
Naast het geven van relatiegeschenken is het ook een goed moment om het bedrijf te laten zien op Social Media. Eigenlijk zou je hier het hele jaar door aan moeten denken, maar juist rond deze tijden moet je het niet laten liggen. Daarnaast kun je leuk inhaken op feestdagen, koude dagen, slecht weer en drukke perioden voor iedereen. Wanneer het idee toepasbaar is op jouw bedrijf, kun je wellicht een leuke give-away organiseren.
Mensen en gezichten doen het altijd goed. Maak van de gezelligheid van de feestdagen gebruik om ook de menselijkheid en sfeer in jouw bedrijf weer te geven. Maak leuke filmpjes met het gooien en vangen van pepernoten, ga met jullie foutste kersttrui op de foto of post een leuk “Boomerang” filmpje dat jullie met elkaar proosten.
Kortom, voldoende ideeën die je gemakkelijk met een aantal creatieve mensen kunt oppakken. Houd in ieder geval in gedachten dat je tijdens deze drukke perioden vol deadlines en afrondingen niet van de radar moet verdwijnen.
Tip! Lees ook ons blog over Online Marketing tips tijdens de feestdagen. Een succesvolle feestperiode gegarandeerd!