Overzicht op personeelskosten en hun verhouding tot de omzet is belangrijk voor elke horecazaak en dat is dan ook waarom men roosters opmaakt met programma’s zoals Excel of Word. Hoewel dergelijke oplossingen volstaan voor kleinere zaken is er nood aan een globalere oplossing zodra het bedrijf, en dus ook het personeelsbestand, groter worden.
Kleine roosters veroorzaken immers heel wat onoverzichtelijkheid en problemen bij het personeelsbestand en de personeelskosten. Inzicht verwerven in die kosten is daarom voor veel horeca zaken geen prioriteit – terwijl zich daar juist heel wat kansen bevinden!
Personeelskosten in de horeca eenvoudig berekenen
Een software-pakket dat het beheer van het personeelsbestand mogelijk maakt terwijl daarbij ook rekening gehouden wordt met de personeelskosten is de beste oplossing om meer overzicht te verkrijgen en efficiënter te werken. Een dergelijke digitaal systeem is gebruiksvriendelijk en helpt horecazaken om sneller roosters op te stellen die inzicht geven op de kosten van personeel. Hierdoor kan dan ook heel wat geld en tijd bespaard worden!
Méér inzicht
Professionele horeca software beschikt over een grote database waarin allerlei informatie over contracten, personeel, salarissen en functies verwerkt kan worden. Daarbij kunnen medewerkers hun beschikbaarheid doorgeven zodat je als zaakvoerder meer houvast hebt bij het opstellen van werkroosters.
Op basis van medewerkers en hun functie kan je deze eenvoudig naar de gewenste plaats in het rooster slepen, waarna de software automatisch berekent hoeveel de kosten per dag of per medewerker bedragen. Op die manier weet je op tijd of de kosten voor het personeel niet in verhouding staan tot de omzet op een bepaalde dag of periode!
Een mobiele app voor horeca software
Zodra het rooster vervolledigd is kan men het naar de medewerkers versturen via een mobiele app. Zo krijgen alle personeelsleden te zien wanneer ze op de planning staan en kunnen ze ook aangeven wanneer ze beschikbaar zullen zijn voor de volgende planning. Ook kunnen ze diensten ruilen via de applicatie, waarvoor een leidinggevende telkens een goedkeuring moet geven. Zo heb je altijd controle over de kosten en roosters!
De effectieve kosten
De effectieve werktijden kunnen in realiteit natuurlijk afwijken van wat er op de planning staat. Daarom is het belangrijk om effectief gewerkte uren bij te houden en daar zijn twee mogelijke manieren voor met horeca software. Ten eerste kan er gebruik gemaakt worden van een vingerafdrukscanner om te klokken, ten tweede kan men beroep doen op de mobiele app.
De software houdt op die manier vanzelf alle gewerkte uren nauwkeurig bij zodat je als zaakvoerder altijd inzicht hebt op de effectief gewerkte uren en de kosten die daarmee gepaard gaan. Zodra een leidinggevende de registratie van de uren bevestigd heeft kan deze naar Excel of de administratie geëxporteerd worden.