Vandaag de dag zijn we steeds meer bezig met adverteren. In de lokale krant, magazines en eventueel bushokjes of zelfs grote billboards. Maar natuurlijk ook in Google AdWords: online adverteren is booming! En wat dacht je daarnaast van de sociale kanalen, als Facebook, LinkedIn en Instagram. Vrijwel ieder bedrijf adverteert. Ieder op een eigen manier. Maar weet je dat je ongemerkt eigenlijk áltijd adverteert? In dit artikel zetten we de uitingen van jouw bedrijf naar de buitenwereld op een rijtje, waarmee je onbewust ook adverteert. En houd er vooral rekening mee dat dit dan niet altijd positief hoeft te zijn.
Lopende kanalen
Adverteren hoeft dus niet per se actief te gebeuren. Wanneer je een onderneming begint, bouw je waarschijnlijk ook een website en maak je Social Media kanalen aan. Wat je hier ook mee doet, het adverteert. Je bent namelijk aanwezig, je vertelt en deelt dingen en lokt mensen (hopelijk) uit om contact met je op te nemen. Ondanks dat er nog steeds websites zijn die slechts een digitaal visitekaartje zijn, is ook dit advertentiemateriaal.
Reviews, referenties en ervaringen
Natuurlijk heb je het beste voor met klanten en doelgroep. Je bent een bedrijf begonnen uit passie en wil die dienst of dat product dan ook met diezelfde passie leveren. Daarbij heb je natuurlijk te maken met mensen die iets willen, verwachten, hopen en vinden. Mensen die tevreden zijn, of mensen die juist ontevreden of teleurgesteld zijn. Vroeger werd dit dan vooral in de vriendenkring, familie en hooguit bij de bakker op de hoek besproken. Tegenwoordig staat het dan, al dan niet met jouw bedrijfsnaam getagd, op Social Media. En hoppa: één van je geloofwaardigste advertenties is live.
Adverteren middels je fysieke werkplek
Of je nu via internet werkzaam bent of niet, een fysieke werkplek heb je natuurlijk altijd. Dit kan de keukentafel thuis zijn, of een ander mooi kantoor of werkruimte. Ontvang je hier ook partners of klanten of zit je hier voornamelijk zelf te werken? Het maakt eigenlijk niets uit. Met een mooi gegraveerd bedrijfsnaambord van bijvoorbeeld Gravure85 is het in ieder geval al zichtbaar dat jij vanaf hier je bedrijf voert. Een oud en vervallen bord straalt wellicht niet uit wat je uit wíl stralen. En ook de manier waarop je partners ontvangt, is adverteren. Strookt het met de rest van je uitstraling? Bied je comfort tijdens een meeting, een kop koffie of glaasje fris en pen en papier om wat aantekeningen te maken? Allemaal een manier van onbewust adverteren ;).
Zo zie je maar dat je niet eens actief hoeft te adverteren om te adverteren. Anderzijds zie je ook dat je met vrijwel alles wat je doet (of niet doet) met je onderneming, een in indruk achterlaat. Let er vooral op dat dat dergelijke onbewuste uitingen niet altijd “mooi weer” zijn.