We leven in een wereld waarin online marketing de standaard is. Alle bedrijven en grote merken zitten op het internet en hebben daar hun marketingstrategie. Van het plaatsen van advertenties op andere websites tot het aanbieden van een complete internetsite waar de gebruiker alles kan vinden. Affiliatie marketing, SEO en uiteraard het marketen via de zoekmachine zelf. Is het nog handig om offline marketing te gebruiken wanneer iedereen online marketing toepast? Jazeker, vooral omdat iedereen online marketing gebruikt!
Persoonlijke aanpak is goud waard
Het gebeurt zelden dat online marketing leidt tot persoonlijk contact. Het gaat meestal om het anoniem verkrijgen van inschrijvingen, bestellingen of andere gegevens. Maar juist in de huidige maatschappij is het online vertrouwen van de consument ver te zoeken. Een persoonlijke aanpak brengt hier verandering in. Wanneer een consument jou in de ogen kan kijken én precies weet met wie er zakengedaan wordt, is er een heel andere basis. Het zorgt niet alleen voor meer verkopen, het zorgt ook voor een veel loyalere klantenbasis. Deze klanten hebben namelijk het idee dat je écht aandacht voor ze hebt.
De manieren van offline marketing die werken
Er zijn ontzettend veel manieren van offline marketing die je vandaag al kunt gebruiken. Zoals gerichte huis-aan-huis advertentiebladen, al is dat niet direct de meest verstandige aanpak. Het plaatsen van advertenties in relevante tijdschriften en kranten kost meer, maar levert doorgaans ook meer op. Een andere manier van offline marketing die in veel gevallen vruchten afwerpt, is het gebruikmaken van beurzen, uitstellingen of congressen. Door jouw doelgroep naar een perfect congrescentrum te halen, kun je ze direct vertellen over en betrekken bij jouw business. Dat is concrete winst: je bereikt direct je volledige doelgroep en je hebt de tijd om vragen te stellen en in te gaan op opmerkingen. De persoonlijke touch van het ondernemen is hier optimaal!
Een slimme mix van online en offline
De beste marketingstrategie bestaat niet uit alleen maar offline marketing. Noch bestaat het uit uitsluitend online marketing. Wil je echt gebruik gaan maken van marketingstrategieën en heb je de tijd om de resultaten te meten? Dan is het verstandig om de balans te zoeken tussen beide vormen van marketing. Je bereikt op die manier veel mensen uit je doelgroep en je kunt de marketing op deze manier toespitsen op de kanalen die het beste werken bij je doelgroep. Grote kans dat de resultaten verrassend zijn en dat je hier veel meer mee gaat doen in de toekomst!