Wanneer je een bedrijf hebt is het essentieel om de doelgroep te bepalen. Vaak wordt er luchtig over gedaan. Het is echter de basis om een succesvolle business te krijgen. Vandaag de dag is het of niche zijn voor een hele kleine en specifieke markt of heel groot zijn. Voor veel bedrijven is het laatste niet mogelijk. Het is jammer uiteraard. Het betekent simpelweg dat je dus heel specifiek moet worden. Hierdoor zijn er verschillende voordelen. Hoe stel je jouw doelgroep samen?
De locatie
In de eerste plaats gaat het om de geografische locatie. Waar zit je doelgroep? In welke stad, regio of land? Door hier al een focus in aan te brengen wordt het een stuk gemakkelijker om te gaan adverteren. Je hoeft geen reclame in Amsterdam te gaan maken als je een bakker bent in Maastricht die gewoon broodjes verkoopt. Toch? Het is belangrijk om de focus te behouden en om niet te gaan adverteren buiten je regio. Het is simpelweg weggegooid geld.
De persoon
Of het nu gaat om B2B of B2C: we werken met mensen. Het gaat dus altijd om de persoon. Bij een bedrijf is het belangrijk om een goed beeld te hebben van de inkoper. Weet je de inkoper aan te spreken? Zijn het ouders? Jonge mensen? Hoogopgeleide mensen of juist niet? Waar houden ze van? Hoe kun je hun aandacht trekken? Soms is het mogelijk om in te spelen op een veel voorkomende hobby of interesse om dan deze interesse te leiden naar het product of de dienst die verkocht wordt. Het is geweldig om hier gebruik van te maken.
Waar gaan ze je vinden?
Wanneer de doelgroep veel op het internet zit is het goed om hoog in de zoekmachines te scoren. Op welke zoektermen wil je echter gevonden worden? Waar moet je op scoren om de klanten binnen te krijgen. De SEO-tool Siteprofiler helpt hierbij. Het helpt je om je site ook hoger in Google te krijgen door een gedegen analyse. Het is handig en slim om hier gebruik van te maken. We weten zeker dat je hier ook je site hoger mee in de zoekmachines kunt krijgen.
Van aandacht naar conversie
Uiteindelijk is het belangrijk om de aandacht om te buigen naar een afspraak of verkoop. Denk hier ook goed aan bij het samenstellen van de doelgroep. Je wilt geen kijkers, maar kopers. Het is belangrijk om bij de beslissers aan tafel te komen zitten en niet bij de geïnteresseerden.