Heb jij sinds kort een webshop en vind je het lastig om bezoekers naar je website te genereren? Dat kan. Net als met fysieke winkels is het niet vanzelfsprekend dat je snel bezoekers in je webshop krijgt en dat deze overgaan tot het kopen van producten of afnemen van diensten. In dit artikel wordt er meer uitleg gegeven over het belang van een goede domeinnaam, snelle webhosting, adverteren op google en het schrijven van goede content.
Goede domeinnaam
Het is allereerst belangrijk om een goede domeinnaam te kiezen. Zo moet de naam van de website pakkend zijn en niet te lang. Tegenwoordig hoef je niet meer per se de naam aan te houden van de producten die je aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan prepaidsimkaarten.nl. De naam Bol.com of Coolblue zegt weinig over de producten die ze aanbieden. Het is hierbij wel van belang dat de teksten die je schrijf goed zijn en ook dat het op de homepage wel al direct duidelijk is wat voor webshop je hebt.
Snelle webhosting
Naast een goede domeinnaam is ook snelle webhosting belangrijk als je begint met een webshop. Veel onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen weggaan als de website er langer over dan 2 seconde voordat de website wordt geladen. Daarnaast is snelle hosting ook noodzakelijk om goed te ranken in de zoekmachines en via deze manier bezoekers te generen. Combell heeft een zeer snelle hosting waardoor je je verder geen zorgen hoeft te maken om de snelheid.
Adverteren op Google
Om bezoekers naar je website te navigeren is het goed om gebruik te maken van het advertentieprogramma van Google. Hierdoor kan je adverteren op zoekwoorden die relevant zijn aan jouw onderneming. Je biedt dan mee op een veiling en concurreert met andere bedrijven die dezelfde producten aanbieden. Het is echter niet zo dat je direct bovenaan staat in google op dit zoekwoord. Het kan zijn dat Google je advertentie namelijk niet toont omdat je bod te laag staat, de advertentie niet goed is, of dat deze niet overeenkomt met de pagina waarmee je wil adverteren. Als je geen verstand hebt van adverteren is het daarom goed om een expert op dit gebied in te schakelen.
Schrijven van goede content
Naast het adverteren op google (SEA) is het ook mogelijk om organisch te scoren in de zoekmachine (SEO). Met SEO betaal je niet per klik, maar het heeft vaak wel tijd nodig om een goede positie in te nemen op het zoekwoord waar je graag op zou willen ranken. De techniek van de website, het generen van backlinks en het schrijven van content zijn van belang om uiteindelijk ook goed te scoren. Er zijn verschillende tools waarmee je erachter kan komen welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je bedrijf, wat het zoekvolume per maand is en of er veel/weinig concurrentie op dit zoekwoord zit.