Veel organisaties kunnen niet meer zonder social media als Facebook en Instagram om hun doelgroep of klantenbestand te bereiken. Social media wordt ingezet als helpdesk, maar vormt ook een kanaal om de doelgroep te attenderen op een nieuw product, een nieuwe dienst of andere ontwikkelingen van het merk.
Waar voorheen met name Twitter en Facebook de belangrijkste kanalen vormden, zijn nu ook Instagram en diensten als TikTok steeds belangrijker geworden. Dit is ook afhankelijk van de branche waarin het merk zich bevindt. YouTube vormt voor veel organisaties eveneens een interessant medium om te adverteren. Hiervoor kunnen gebruikers met een hoog bereik (influencers) voor worden ingezet, maar ook het eigen kanaal.
Een eigen kanaal moet echter zorgvuldig opgebouwd worden om een succes te kunnen worden en daarmee een nuttig kanaal te kunnen vormen. Advertentiebeheer.nl zoomt in op het gebruik van Instagram door merken, op dit moment het op één na belangrijkste sociale medium in Nederland, na Facebook.
Een bereik opbouwen met Instagram
Om (potentiële) klanten te kunnen bereiken met Instagram, moet een interessant account worden opgebouwd dat het volgen waard is voor de doelgroep. Dit betekent dat er content moet worden gepost die aansluit bij de organisatie, maar ook interessant is voor de doelgroep. Simpelweg foto’s van producten of de organisatie zelf plaatsen is slechts zelden voldoende. Dit is alleen weggelegd voor megabedrijven als Nike en Adidas. Bovendien moeten zelfs deze merken meer doen dan kleding tonen: zij tonen een beleving die past bij het merk.
Helaas is alleen mooie foto’s plaatsen die passen bij het merk niet voldoende.
Door in te spelen op hashtags, trends en andere populaire onderwerpen kunnen de foto’s gevonden worden door gebruikers van Instagram.
Vaak kopen merken in de beginfase volgers voor Instagram. Zo kan het account in de beginfase een boost worden gegeven. Een account dat al enkele duizenden volgers heeft wordt sneller gevolgd dan een account zonder volgers of met slechts een handvol volgers: hier spreekt geen vertrouwen uit van andere gebruikers. Dit betekent dat mensen het account zelf ook minder snel volgen. Door in de beginfase wat Instagram followers te kopen kan dit worden voorkomen.
Linken met andere kanalen
Wanneer een bereik is opgebouwd en je goed gevonden wordt, is het belangrijk om volgers ook aan te zetten tot een aankoop. Instagram wordt meestal gelinkt aan de bedrijfswebsite waar een product of dienst kan worden afgenomen. Soms wordt Instagram ook gelinkt aan social media, hoewel dit minder vaak voorkomt: alle social media worden doorgaans gebruikt als kanaal dat naar de eigen website leidt, waar het merk meer invloed heeft op het pad dat een gebruiker volgt en beter informatie kan presenteren dan op de diverse social media.
Instagram biedt diverse mogelijkheden om via links de gebruiker naar de eigen website te leiden. Hier kan door middel van conversieoptimalisatie en een juiste presentatie een volger worden omgezet in een betalende klant.