Om potentiële klanten over te halen tot aankoop, is herhaling de sleutel tot succes. Een klant doorloopt doorgaans zes verschillende stappen in het aankoopproces. Het proces begint met een behoefte die de klant wilt vervullen, waarvan de klant zelf nog niet bewust hoeft te zijn. Een advertentie kan deze onontdekte behoefte aan het licht brengen. Hierna gaat de klant informatie inwinnen: wat heb ik nodig om deze behoefte te vervullen? Wanneer eenmaal een product of service is gekozen, worden alle alternatieven in het hoofd op een rijtje gezet en gaat de klant over tot aankoop. Na het consumeren van het product of de service, wordt de beslissing en de aankoop geëvalueerd. Advertenties spelen in iedere stap van het proces een grote rol. Voornamelijk op social media kun je met online advertenties specifieke doelgroepen aanspreken tijdens de verschillende fases van het aankoopproces.
Bereik de juiste doelgroep
Het grote voordeel van social media campagnes opzetten, is dat je dezelfde informatie op verschillende manieren kunt inzetten, om op deze manier diverse doelgroepen aan te spreken. Zo kan het zijn dat jouw product of service geschikt is voor verschillende doelgroepen, waarbij een gedifferentieerde aanpak de voorkeur krijgt. Een student wordt namelijk anders aangesproken dan een 40-jarige man of vrouw. Met social media marketing krijg je inzicht in wie je doelgroep precies is en welke interesses zij hebben. Met deze informatie kun je specifieke social media campagnes opzetten. Deze campagnes zullen terugkomen in de verschillende fases van het aankoopproces van de potentiële klant, om ervoor te zorgen dat jouw product of service on top of mind blijft. Daarnaast weet de advertentie precies de juiste snaar te raken, doordat je deze kunt aanpassen naar de interesses van de doelgroep. Hierdoor zal de klant sneller overgaan tot aankoop.
Bespaar op advertentiekosten
Het tweede grote voordeel van social media marketing is dat het relatief goedkoop is. Veel bedrijven zijn eerder geneigd om budget te stoppen in Google Ads, wat vrij duur kan uitvallen. Social media marketing is een efficiëntere en goedkopere optie, omdat ze specifiek ingericht zijn op wie je wilt bereiken. Bij Google Ads daarentegen, bereik je in totaal wellicht meer mensen, maar dat betekent niet zoveel als deze mensen niet in jouw doelgroep vallen. Met social media marketing stel je een budget in dat volledig wordt besteed aan jouw doelgroep.
Als je zelf niet zoveel ervaring hebt in het opzetten van social media campagnes, kun je je hierin eenvoudig laten adviseren. Ook als je tijd tekort om hier zelf mee aan de slag te gaan, kan een online marketing bureau jou helpen om je conversies te optimaliseren.