Wanneer je een eigen onderneming hebt, of binnen een onderneming de verantwoordelijkheid hebt gekregen voor de marketing, sta je regelmatig voor een nieuwe uitdaging. Waar ga je mee adverteren? Hoe houd je het interessant? Hoe spreek je de juiste doelgroep op het juiste moment aan? En vooral, hoe blijf je origineel? Wanneer een actie of advertentie het goed doet, kun je deze natuurlijk best meerdere keren gebruiken. Anderzijds kan dit gauw vervelen en wil je af en toe natuurlijk ook iets nieuws naar buiten brengen. Een handige houvast: haak met je acties en advertenties in op actualiteiten in de omgeving. Zo ben je scherp, aanwezig in een veelbesproken onderwerp of thema én breng je elke keer iets nieuws. Wij geven je een aantal tips.
Feestdagen
De Nederlandse feestdagen zijn een van de makkelijkste momenten om een actie of advertentie aan te koppelen. Het is dan ook niet voor niets dat je mailbox, computerscherm en krant vol staat met de beste aanbiedingen tijdens deze dagen. Van Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag tot Pasen, Sinterklaas en natuurlijk Kerst en Oud & Nieuw. Zeker de feestdagen in december zijn een mooi moment om iets extra’s te doen om iets weg te geven. Maar anderzijds, val je nog wel voldoende op als iédereen zich tijdens deze dagen op de markt laat zien? Wellicht is het wel veel interessanter om juist in januari met een gave advertentie te komen. Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat voor product of dienst je verkoopt. Gaat het om een cadeautje, dan zijn bovengenoemde feestdagen toch écht het juiste moment voor jou.
Zet andere commerciële momenten in je agenda
Naast de bekende feestdagen zijn er nog zo veel commerciële momenten dat bedrijven toeslaan. Vandaag is het bijvoorbeeld (toevallig) Black Friday en komende maandag Cyber Monday. Waarschijnlijk heb je álle acties, aanbiedingen en advertenties die hierop gebaseerd zijn al in je mailbox ontvangen. Ik wel in ieder geval. En eigenlijk zelfs zo erg, dat je er een beetje moe van wordt. Maar toch ontstaat hier weer een tweestrijd: doe je er wellicht gewoon niet aan mee, omdat iedereen dit al doet of is het juist dom om tijdens deze koopgrage dagen achter te blijven?
Eén van de beste actualiteiten: Een betere wereld
Tegenwoordig is er niets zo actueel en aanwezig als het streven naar een betere, mooiere en gezondere wereld. Van het reduceren van plastic en maatschappelijk verantwoord ondernemen, tot gezonde, vegetarische of zelfs veganistische voeding. Natuurlijk is dit voornamelijk voor een betere planeet, maar mocht je hieraan doen, is het ook zeker slim om dit duidelijk naar buiten te brengen.
Eerlijk duurt het langst
Op welke actualiteiten jij je acties, advertenties of andere marketinguitingen ook op baseert, wees altijd eerlijk. Niemand zit te wachten op mooie praatjes, neppe kortingen of beloftes die je niet waar kunt maken. Beloof geen hoge kortingen op het hele assortiment, met uitzondering van 90% van je assortiment. Dat wekt irritatie. En zijn jouw producten of diensten juist wat prijziger, omdat er veel aandacht, liefde en eerlijke handen in zit? Geef dat dan ook eerlijk aan! Ik denk dat je hier heel veel sympathie mee wint.
Dus op welke actualiteiten jij ook inspeelt met je marketing, denk er goed over na. Doe iets wat bij je past, wat opvalt, maar houd ook zeker rekening met de mensen om je heen. En wat voor jouw bedrijf écht werkt, is wellicht gewoon een kwestie van proberen. Doe je mee met de (commerciële) menigte of val je juist buiten deze momenten op?