Google AdWords is een uitzonderlijk krachtig netwerk om potentiële klanten mee te bereiken. Dankzij het extreme bereik van Google kun je vrijwel iedere doelgroep bereiken via het advertentienetwerk van de zoekgigant. Toch zijn er een aantal valkuilen. Campagnes die je maakt via Google AdWords zijn in hoge mate te personaliseren en aanpassen, maar hierdoor liggen ook fouten op de loer bij ondermaatse kennis. We zetten vijf veelgemaakte fouten op een rijtje.
1. Veel brede zoekwoorden
Richt je je op brede zoekwoorden. Op die manier geef je Google veel vrijheid om je opgegeven zoektermen te interpreteren en uit te breiden. Dit geeft je een groot bereik, maar ook snel een irrelevant bereik.
Verkoop je bijvoorbeeld een reisgids en richt je je op het zoekwoord ‘reisgids’ met de brede instelling. Zo gaan mensen die zoeken op ‘gratis reisgids’ je advertentie ook zien, terwijl je geen gratis reisgids aanbiedt. Het gevolg is dat je onnodige kosten maakt.
2. Geen uitsluitingszoekwoorden gebruiken binnen Google AdWords
Eén van de belangrijkste onderdelen van AdWords is het gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Dit zijn termen die per definitie worden uitgesloten van je campagne. Een woord dat vaak wordt uitgesloten is ‘gratis’, om de reden genoemd bij 1.
Veel campagnebeheerders maken de fout om eenmalig wat uitsluitingswoorden toe te voegen, maar hierna niet meer om te kijken naar dit deel. Toch zie je tijdens de loop van een campagne vaak toch veel zoekwoorden die je over het hoofd hebt gezien en waar je niet op gevonden wilt worden.
3. Slecht scheiden van advertentiegroepen
Idealiter maak je duidelijk afgebakende advertentiegroepen, zodat je optimaal de prestaties van advertenties en campagnes kunt meten. Bied je bijvoorbeeld een dienst aan op verschillende locaties? Probeer deze locaties dan te scheiden.
Zo kun je het direct zien als een campagne voor een locatie slecht loopt en kan dit niet worden gemaskeerd door een goedlopende advertentiegroep. Laat je Google AdWords uitbesteden, controleer dan gelijk hoe het marketingbureau de groepen scheidt.
4. Geen branded advertenties
Maak altijd een advertentiegroep aan voor branded zoekwoorden. Dat wil zeggen: zoektermen met hierin jouw merk- of bedrijfsnaam. Dit zijn zeer specifieke zoekopdrachten van mensen die waarschijnlijk interesse hebben. Doorgaans zijn de kosten hier erg laag, omdat deze zoekers goed converteren en de kosten per klik laag liggen. Een gesponsord resultaat op jouw bedrijfs- of merknaam oogt bovendien professioneel.
5. Niet letten op tijdstippen van de dag
Heeft je campagne eenmaal data verzameld? In dat geval kun je vaak trends zien in prestaties afhankelijk van het tijdstip van de dag of de dag van de week. Op basis hiervan kun je de campagne optimaliseren en de advertentie bijvoorbeeld uitschakelen of minder budget geven op mindere dagen of tijdstippen. Doorgaans scheelt dit kosten en heeft dit positieve effecten op je conversiepercentage.